Projektowanie architektoniczne
w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Gzowskiego w Opolu
„Za każdym horyzontem jest nowy horyzont, które potrafią odkryć tylko twórcze umysły”
Rysunek techniczny
- Ogólne zasady wykonywania rysunków technicznych.
- Rysunek architektoniczno-budowlany.
Rysunek odręczny
- Lekcje prowadzone w klasach technikum budowlanego i architektury krajobrazu, mające na celu opanowanie zasad i nabycie umiejętności posługiwania się rysunkiem odręcznym w procesie projektowania.
- Dodatkowe zajęcia „STUDIO RYSUNKU” – kurs przygotowujący do egzaminów wstępnych na uczelnie architektoniczne.
Malarstwo
- Zajęcia prowadzone zarówno w klasach technikum budowlanego, jak i architektury krajobrazu. Mają one na celu opanowanie zasad i nabycie umiejętności posługiwania się technikami barwnymi w procesie projektowania.
Korzystanie z programów komputerowych
- Prowadzenie zajęć w oparciu o programy: AutoCad, ArchiCad, TechCad 2001 i 2001E, Sketchup oraz „Wymarzony ogród”.
Poznanie warsztatu architekta
- Zajęcia prowadzone przez profesjonalnego architekta, należącego do Izby Architektów Rzeczpospolitej Polskiej, autora wielu znanych obiektów. Zaprosi on Was na spacer przez wszystkie etapy procesu powstawania budynku – od projektu, do jego realizacji.
Projekt przekształcenia sylwetki samochodu
- Konkurs na projekt przekształcenia sylwetki samochodu osobowego Fiat 126p – patronat FIAT AUTO POLAND. Zadanie zaczerpnięte z wydziału architektury Śląskiej, mające na celu ćwiczenie projektowania formy obiektu. W tym przypadku – znanego pojazdu, w oparciu o istniejące podwozie.
Projekt budynku mieszkalnego jednorodzinnego
- Projekt budowlany architektoniczny budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
- Realizacja programu nauczania w formie atrakcyjnej dla ucznia – na przykład konkursu na projekt architektoniczny budynku mieszkalnego jednorodzinnego z dachem systemowym Brass – patronat BRAAS Sp. z o.o.
Projekt budynku mieszkalnego wielorodzinnego
- Realizacja programu nauczania w poszerzonej formule, atrakcyjnej dla ucznia, we współpracy ze znanymi firmami.
- Konkursu na projekt architektoniczny budynku mieszkalnego wielorodzinnego Brass – patronat BRAAS Sp. z o.o.
Projekt obiektu użyteczności publicznej
- Uczniowie opracowują projekt koncepcyjny obiektu użyteczności publicznej, na przykład kawiarni.
- Projekt są równocześnie opracowaniami konkursowymi, pod patronatem znanym koncernów budowlanych, jak np. STO, które fundują dyplomy i upominki.
Projekty architektury krajobrazu
- Projekt koncepcyjny oczka wodnego w otoczeniu roślinności.
- Projekt koncepcyjny altany w otoczeniu roślinności.
- Projekt zieleńca miejskiego.
- Projekt koncepcyjny rabaty.
- Projekt zagospodarowania terenu działki budynku jednorodzinnego.
Projekty innowacyjne
- II miejsce Mateusza Morawskiego, Tomasza Sikory, Michała Sroki (2013/2014) i Marcina Pałęckiego (2012/2013) w Ogólnopolskim Konkursie o tytuł „Młodego Innowatora” pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
- Uczniowie na potrzeby olimpiady, wykorzystują również wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego.
- Tytuł laureata Olimpiady wiedzy i Umiejętności Budowlanych uzyskało łącznie 22 uczniów, a w ostatnich latach:
– Marcin Dras, Sebastian Saletnik, Mateusz Skóra (XXIV edycja),
– Marcin Dras (XXV edycja),
– Marek Domalewski (XXVI edycja).
Olimpiada Innowacji Technicznych
- Uczniowie w ramach zajęć pozalekcyjnych prowadzonych w szkole, jak na przykład koło architektoniczne, opracowują projekty innowacyjnych technologii i rozwiązań racjonalizatorskich. Obecnie, zespół w składzie: Tomasz Sikora, Mateusz Morawski i Michał Sroka, pracuje nad rewolucyjnym rozwiązaniem dotyczącym budowy okien.
Współpraca projektowa z innymi podmiotami
- Opracowanie przez uczniów dokumentacji na potrzeby rewaloryzacji kościoła pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Opolu.
- Opracowanie wizualizacji komputerowej przebudowywanej piwnicy wraz z rekonstrukcją odkrytej studni z XVII wieku, na potrzeby ekspozycji Muzeum Śląska Opolskiego.
Projekty na potrzeby szkoły
- Opracowanie wizualizacji komputerowej na potrzeby projektu przebudowy ustępów ogólnodostępnych (damskiego i męskiego) dla pracowników szkoły.
- Projekt z zakresu architektury krajobrazu – rabaty szkolnej.